Folosirea filtrelor colorate si unghiul de iluminare in fotografia de pestera

Continuarea lectiei “Scurta lectie despre fotografia de pestera”

Lectie oferita de Scoala de Fotografie Sibiu, lector/fotograf Daniel Baltat

Utilizarea diferitelor filtre colorate are ca scop pictarea cu lumina a pesterii in zone diferite in culori diferite. Rezultatul este un efect de profunzime pronuntat, practic deosebim mult mai usor diferitele planuri ale pesterii, spatialitatea este mult mai evidenta.
Filtrele de regula sunt geluri, folii, colorate in diferite nuante ce se aplica pe lampa blitului sau pe sursa de lumina continua.
Este foarte important sa nu iluminam cu blitzul frontal deoarece obtinem o iluminare plata si neinteresanta ca in imaginea de mai jos.

Urmatoarea fotografie este facuta din acelasi punct de statie cu acelasi aparat si cu aceeasi distanta focala, cu acelasi setari ale aparatului. Diferenta dintre cele doua imagini este data de cum am iluminat si evident de plasarea unui personaj in cadru.
In a doua imagine avem mult mai multa spatialitate. Volumele sunt mult mai bine puse in valoare de catre o iluminare din spatele personajului.

Mai jos avem o schita de iluminare folosita in fotografia precedenta.
Practic in partea dreapta a aparatului am avut o lampa cu lumina continua, in schita simbolizata printr-un bec, apoi din spatele subiectului am iluminat cu un blitz colorat in portocaliu-rosiatic, din spate am iluminat cu albastru. Lumina albastra din fundal ne da senzatia de spatialitate si ca pestera continua mult mai departe.

In principiu se evita iluminarea directa frontala.
Putem alege fie o iluminare laterala la 45º  fie contre-jour la 135º sau chiar 100% contre-jour. (Cand ne referim la o iluminare laterala 45º, ne imaginam ca intre axa optica de fotografiere si axa de iluminare se creeaza un unghi de nº)

Alte lucruri de stiut

Atunci cand vizitasi o pestera nu lasati gunoaie sau alte lucruri ce nu va mai folosesc in pestera. Multe pesteri sunt active, au ape curgatoare ce sunt folosite ca apa potabila de catre oamenii din zona.
Nu puneti mana pe stalactite si stalagmite, grasimea de pe mana le incetineste cresterea si asa lenta.
Nu rupeti si nu luati nimic cu voi mai mult de fotografii dintr-o pestera.
Regulile bunului simt sunt valabile si sub pamant.
Asigurati-va ca cei care vor veni dupa voi, vor gasi pestera asa cum ati gasit-o si voi si daca se poate chiar mai curata.
O excursie intr-o pestera poate fi pentru multi o experienta extraordinara, desprinsa din cartile lui Jules Verne. Cred ca vorbele nu sunt suficiente pentru a descrie acele stari si trairi. Aici ne ajuta un pic fotografia. Totusi pentru a intelege pe deplin despre ce vorbesc trebuie sa faceti o vizita subterana, daca nu ati fost deja.

Ultimul capitol al lectiei oferita de Scoala de Fotografie Sibiu, lector/fotograf Daniel Baltat.

Capitolele anterioare

Sfaturi utile despre: Fotografia de pestera

Reguli compozitionale in fotografie de pestera